blad

Techniek

Heeft u interesse in de techniek die door Subaru wordt gebruikt? In dit hoofdstuk geven wij u een beknopte uitleg over een aantal technische specialiteiten.
Symmetrical AWD
Subaru is 's werelds grootste fabrikant van vierwielaangedreven personenauto's. De eerste Subaru's met deze voorziening, officieel 'Symmetrical All Wheel Drive' geheten, kwamen op de markt toen de concurrentie er nog niet eens aan dcht. En wat in de theorie al logisch leek (twee extra aangedreven wielen = mr grip en dus mr veiligheid) bleek in de praktijk zelfs nog beter te werken. Met als gevolg dat Subaru's met hun standaard permanente vierwielaandrijving met name in bergachtige streken vanwege hun ingebouwde grip (veiligheid!) tot de meest populaire auto's behoren. Daarnaast is een Subaru met Symmetrical All Wheel Drive bij vele mensen die met een aanhanger of caravan rijden d favoriete auto. Bovendien zegevieren Subaru's, mede dankzij hun Symmetrical AWD, regelmatig in de meest moordende rally's ter wereld: in 2003 werd Subaru voor de zesde(!) keer Wereldkampioen Rally!
In de afgelopen decennia wist Subaru het fenomeen Symmetrical AWD steeds weer te perfectioneren. Elk Subaru-model heeft in basis hetzelfde AWD-systeem, zij het keurig aangepast op het specifieke model. De huidige systemen, stuk voor stuk perfect aansluitend op uiteenlopende modellen, zorgen daardoor ook op de snelweg of in de stad voor belangrijke pluspunten ten opzichte van auto's met tweewielaandrijving: extra grip, meer stabiliteit en een extreem hoge bochtvastheid. En dat maakt Subaru's met permanente Symmetrical AWD vr alles veiliger voor iedereen, onder lle weg- en weersomstandigheden!
Subaru Boxer
De krachtbronnen die Subaru gebruikt gelden als onverwoestbaar. Met uitzondering van deJusty betreft het boxermotoren die, afgezien van hun betrouwbaarheid en kracht, ng een belangrijk kenmerk hebben. Dankzij hun unieke opbouw zijn het relatief 'platte' motoren die daardoor in vergelijking met normale motoren ook laag in de motorruimte zijn gemonteerd. De Subaru Boxer-motoren dragen daardoor bij tot een laag zwaartepunt van de auto, met alle positieve gevolgen van dien voor de stabiliteit en wegligging.
Koppelkromme?
De koppelkromme geeft een mooi plaatje, maar wat kn je ermee, met zo'n grafisch plaatje? Simpel: 'm lzen!
De koppelkromme geeft als het ware de 'bloedgroep' van de motor weer. Hij zegt iets over de karakteristiek van de gemonteerde machine. Gaat het om een sportmotor waarin je veel moet schakelen om altijd het maximale vermogen beschikbaar te hebben? Of gaat het juist om een soepele reismotor waarin je nauwelijks de pook hoeft te bedienen? Het spreekt voor zich dat dit laatste extra prettig is wanneer er een caravan getrokken wordt.
Eerst het koppel. Hieronder verstaat men de kracht die een motor tijdens het draaien ontplooit. De hoeveelheid koppel varieert echter naarmate het toerental van de motor - de zogenaamde draaisnelheid - verandert. Voor reiswagens geldt dat het koppel zo min mogelijk varieert over een zo breed mogelijk toerengebied. We spreken dan over een soepele motor. In dat geval heeft de auto een 'vlakke koppelkromme' en heeft de motor ook bij lage toerentallen al veel trekkracht. En omdat dit zo is hoef je ook niet veel te schakelen.
Bij sportmotoren, zoals we die bijvoorbeeld in de Subaru Impreza WRX en WRX STi vinden, verloopt de koppelkromme anders, minder vlak. Dit omdat de meeste rijders van dit type een dynamische, actieve rijstijl hebben, waarbij er ook meer van de schakelpook gebruik wordt gemaakt. De Impreza-turbomotor geeft, om maar een voorbeeld te noemen, bij een toerental van pakweg 1.600 een koppel van 170 Nm (Newtonmeter). Dit wil zeggen dat hij bij dat toerental zo sterk is, dat hij met een hefboom van n meter lang 170 Newton kan optillen.