blad
subaruveiligheid

 

Veiligheid

Subaru rijden is kiezen voor optimale veiligheid.
Subaru's behoren tot de veiligste auto's die er op de wereld rondrijden. In de eerste plaats omdat ze dankzij hun voortreffelijke onderstel en standaard Symmetrical All Wheel Drive (permanente vierwielaandrijving) aanzienlijk mr grip hebben en extreem goed scoren als het gaat om de algehele stabiliteit.

Maar mocht het desondanks tch eens misgaan, dan laat een Subaru u niet in de steek. In dat geval namelijk, zijn er tal van veiligheidsvoorzieningen ingebouwd waarmee de gevolgen van een aanrijding zoveel mogelijk beperkt worden. Niet voor niets is Subaru al diverse malen met de hoogste eer gaan lopen in de nietsontziende botsproeven van het onafhankelijke Amerikaanse veiligheidsinstituut I.I.H.S. (Insureance Institute for Highway Safety). Een greep uit de voorzieningen waarover een Subaru beschikt om zijn inzittenden bij een aanrijding optimaal te kunnen beschermen. Om te beginnen is er een versterkte ringstructuur, die het interieur van de auto optimaal beschermt. Voorts wordt elke Subaru voorzien van tenminste twee airbags voorin. In vele gevallen worden deze airbags aangevuld met zij- en vooraanzelfs gordijnairbags. In het geval van aanrijdingen van achteren komen de actieve hoofdsteunen van pas. Het voert te ver de werking daarvan hier volledig uit de doeken te doen, maar ze verkleinen het risico van nekletsel (whiplash!) in zulke gevallen aanzienlijk. Verder zijn alleSubaru's voorzien van een anti-blokkeer remsysteem (ABS), al dan niet aangevuld met EBD (Electronic Brake Distribution), waarmee wordt tegengegaan dat de bestuurder in noodgevallen de macht over het stuur verliest. BepaaldeSubaru-modellen zijn bovendien voorzien van Vehicle Dynamics Control.

Ook aan de veiligheid voor omstanders is door Subaru gedacht. Mocht bijvoorbeeld een medeweggebruiker worden geraakt, dan worden de kansen op verwondingen gereduceerd. Zo heeft elke Subaru een relatief grote, vrije ruimte tussen het motorblok en de motorkap, waardoor de botsenergie zo goed mogelijk door de inverende motorkap wordt geabsorbeerd. Los daarvan beschikt elke Subaru bijvoorbeeld over ruitenwissers met een vooraf ingebouwd breekpunt, waardoor zij afbreken als er een grote kracht op wordt uitgeoefend.