blad

Suzuki Motor Corporation

Michio Suzuki (°1887, Japan) groeide op in Hamamatsu, een dorpje dat leefde van en voor de textielnijverheid. Op 22-jarige leeftijd werd Suzuki houtbewerker en richtte Suzuki Loom Works op waarmee hij zijn revolutionaire houten weefgetouw met pedaalaandrijving lanceerde.
Van weefgetouw tot automobiel
In 1920 werd de toenmalige familiezaak omgedoopt tot de Suzuki Loom Manufacturing Company, een bedrijf klaar voor de 20ste eeuw met als hoofddoel: innovatieve textielweefgetouwen produceren waarmee men de concurrentie ruim achter zich kon laten.
Twee jaar later behoorde de firma tot een van de grootste producenten van weefgetouwen in Japan en was de tijd rijp om naar het buitenland te trekken. Het succes in Zuidoost-Azië en India was zo groot dat de oprichting van de Suzuki Loom Manufacturing Company ook als de start van de Suzuki Motor Corporation van vandaag wordt beschouwd.
Aangezien de weefgetouwen haast onverslijtbaar waren, voelde Suzuki dat hij zijn werkterrein moest verbreden. Hij deed wat sindsdien een kenmerk van Suzuki geworden is: de noden van de mensen detecteren. En wat bleek? Er was een nijpend tekort aan goedkoop, betrouwbaar transport.
Suzulight, de allereerste Suzuki-auto
Zo kwam het eerste prototype van een Suzuki-voertuig tot stand: de Suzulight, een lichtgewicht auto die razendsnel de nationale en internationale markt veroverde. Met de nieuwe focus kreeg het bedrijf  opnieuw een andere naam, Suzuki Motor Co., Ltd.

Suzuki verovert de wereld

In augustus 1963 trok de Suzuki Motor Corporation pas echt de wijde wereld in met de start van een dochteronderneming in Los Angeles. Gestuurd vanuit het hoofdkantoor in Hamamatsu, begon Suzuki al snel met het neerplanten van vestigingen overal ter wereld: Australië, Nieuw-Zeeland, Canada … En ook Europa bleef niet uit, met onder meer productie-eenheden in Hongarije en Spanje.
Internationale vertegenwoordiging
Momenteel is Suzuki een merk dat  internationaal verdeeld en geproduceerd wordt. Meer dan 45.000 medewerkers in 120 landen dragen elke dag bij aan de productie en de verkoop van Suzuki. Op jaarbasis worden meer dan 2 miljoen Suzuki-auto’s verkocht, een cijfer dat hoger ligt dan dat van gerenommeerde merken als BMW, Mercedes en Saab.
Ondanks de wereldwijde expansie, heeft de Suzuki Motor Corporation evenwel nooit haar roots verloochend. Stabiliteit en traditie worden hoog in het vaandel gedragen. Het mooiste bewijs daarvan is het feit dat het bedrijf nog steeds geleid wordt door een nazaat van Michio Suzuki: Osama Suzuki.